چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ تجربیات معنوی و هوش هیجانی با میزان تاب‌آوری در بین دانشجویان دانشگاه سمنان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-94 انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه سمنان (13089 نفر) بودند که با استفاده از فرمول کوکران نمونه‌ای به تعداد 384 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامه‌های تجربیات معنوی(غباری بناب، غلامعلی و محمدی، 1384)، تاب‌آوری(کانر و دیویدسون، 2003) و هوش هیجانی(شات و همکاران، 1998) بود. برای بررسی این رابطه از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته‌ها:بین تجربیات معنوی و هوش هیجانی با تاب‌آوری رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین هوش هیجانی و تمامی مؤلفه‌های تجربیات معنوی(به جز تجربیات سلبی) می‌توانند تاب‌آوری را پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: دانشجویانی که از تجربیات معنوی بیشتر و هوش هیجانی بالاتری برخوردار باشند، تاب‌آوری بیشتری در مقابل سختی‌ها و مشکلات زندگی و تحصیلی و در شرایط پر خطر خواهند داشت

کلیدواژه ها: تجربیات معنوی؛ هوش هیجانی؛ تاب‌آوری دانشجویان؛ دانشگاه سمنان

نویسندگان:

رضا شهریاری‌پور: دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان

سمیرا نجفی: دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه مازندران

 فرشاد مرادی: کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان

علی‌اکبر امین بیدختی: دانشیار و رئیس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه سمنان

 ابوالفضل ذوالفقاری: دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق و کارشناس مسئول آموزش دانشگاه سمنان

فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی – دوره 6، شماره 18، بهار 1395.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.